Med röken är redan inte mer än en avlägsen doft av bubblegum-smaksatt ånga. Vape shop and lounge, en av många i San Francisco, har tvingats stänga. Så har Vapor Den (“eklektisk lounge & hipster go-to”) och Happy Vape. Från slutet av januari blev det olagligt att sälja e-cigaretter och e-vätskor i San Francisco. Även online-försäljning till adresser inom stadens gränser har stoppats. Butiker utanför staden som skickar e-cigaretter till en SF postnummer kommer att åtalas.
Förlora dig själv i en bra historia: Registrera dig för den långa läsa e-post
Läs mer

Medan vaping är förbjuden, försäljning av lagliga marijuana och tobak kommer att fortsätta som vanligt. San Francisco har ofta ansetts vara mer progressiv än resten av USA i sin inställning till droger och oortodoxa livsstilar: marijuana legaliserades i Kalifornien för medicinskt bruk 1996, efter en kampanj av aidsaktivister från staden, och för rekreation användning under 2016. Vaping, å andra sidan, har passerat en linje.

Bakom det direkta förbudet mot försäljning av ecigaretter i San Francisco är en panik om tonåringar vaping. Mer än en av fyra amerikanska tonåringar har försökt vaping, enligt den amerikanska Centers for Disease Control and Prevention. En studie publicerad i New England Journal of Medicine rapporterade att 12% av 16- och 17-åringar var beroende av nikotin, och slog larm om effekten av nikotin på den unga hjärnan. Food and Drug Administration (FDA) beskrev nyligen användningen av e-cigaretter som en “kris bland USA: s ungdomar”.

“San Francisco har aldrig varit rädd för att leda. Det kommer alltid att vara fallet när hälsan hos våra barn är på linjen”, meddelade San Francisco stadens advokat Dennis Herrera i ett uttalande efter förbudet antogs av stadens lagstiftande församling i juni förra året. Han var svidande om FDA: s underlåtenhet att kontrollera e-cigarett försäljning. – Nu är ungdomsvaping en epidemi. Om den federala regeringen inte kommer att agera för att skydda våra barn, kommer San Francisco, sade han.
Annons

I Storbritannien, under tiden, är den medicinska anläggningen stödja vaping som ett stöd för att sluta röka. Min lokala vape butik i London är färgstark, blomstrande, erbjuder en arsenal av smaker och visar en banner längden på sitt skyltfönster förkunnar: “Vaping är 97% säkrare än rökning, enligt NHS och Cancer Research UK.” (Den korrekta siffran är 95%, enligt en rapport i augusti 2015 av Public Health England, PHE, den statliga genomförandeorganet och vakthund som erbjuder riktlinjer för hälsoskyddsfrågor.)

En transatlantisk schism har öppnat sett över vaping och hälsa. I USA förs kriget mot vaping av aktivister, politiker och forskare som tror att tobaksbolagen cyniskt främjar e-cigaretter som ett sätt att få människor beroende av nikotin, vilket förr eller senare kommer att leda dem till cigaretter. I Storbritannien, anti-rökning förkämpar och hälsoexperter motverka att för många vuxna rökare, vaping erbjuder det bästa hoppet om att undvika en för tidig död.

De två sidorna bryter regelbundet in i öppna fientligheter. PHE:s påstående att vaping är 95 procent säkrare än att röka tobak, som ofta citeras av e-cigaretttillverkare och säljare, har kritiserats som vilseledande av anti-rökare förkämpar i USA. Matt Myers, som leder kampanjen för tobaksfria barn i Washington DC, den största anti-rökning organisation i världen, har kallat 95%-säkrare siffra “bara fiktion”.

Professor Ann McNeill vid King’s College London, en tobaks- och missbruksexpert som ger råd till PHE, försvarar sin ståndpunkt. – Vi kämpar mot desinformation i stor skala, säger hon. McNeill erkänner att det har skett en ökning av vaping bland barn i USA och Kanada, men ser det inte som en anledning till panik. ” Jag tror inte att det förtjänar diskussion om en “epidemi”. Det ordet är uppblåst, säger hon.
Annons

Den skyhöga popularitet vaping bland de unga i USA är till stor del ner till Juul – en liten svart eller krom enhet som ser ut som ett USB-minne och passar in i handflatan. År 2004 kom två designdoktorander fram till idén om ett elektroniskt alternativ till rökning. De lanserade Juul 2015, som snabbt definierade marknaden. I juli 2019 stod Juul för 75 % av den amerikanska e-cigarettförsäljningen. Sedan dess har dess förmögenheter tagit ett. Företaget anklagas, i dussintals stämningar från San Diego till New York City, för att rikta unga användare via sociala medier kampanjer med ungdomliga modeller. Motståndarna hävdar Juul skida är lättare för nybörjare vapers att andas in, eftersom de innehåller nikotinsalter istället för rak nikotin, ytterligare mjukas upp med tonåring-vänliga aromer som mango, cool gurka och crème brulee. Juul har upprepade gånger förnekat att det har marknadsförts till tonåringar.